Idén 125 éve indult meg a budapesti villamos- és HÉV-közlekedés. A BKV és a BKK közös jubileumi kiállítással ünnepli meg e jeles évfordulót. E kiállítás FUTURE – Utazás a jövőbe címmel tekinthető meg 2013. január végéig a Deák Ferenc téri metróállomás Károly körút felöli kijáratánál található Földalatti Múzeumban. A kiállítás fővédnöke Dr. Tarlós István, Budapest főpolgármestere.
A kiállítás december 5-i megnyitóján jelen volt Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV Társasági Kapcsolatokért felelős vezetője, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Koós Pál a Művészeti Egyetem Design Intézete Formatervezési Tanszékének docense, valamint Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Székelyné Pásztor Erzsébet megnyitóbeszédében kiemelte: „Az évforduló apropójából nem a múltat idézzük, hanem a jövőbe tekintünk”. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes egyebek között elmondta, hogy egy adott város tömegközlekedési eszközei egyúttal a város védjegyei is. Hozzátette: A formatervezés nem egy álomvilág, ha az ember belép a terembe, akkor úgy érzi, hogy a jövőbe lép be – de nem is olyan sokáig, később az itt látható járművekhez hasonló járművek fogják az életünk részét képezni, egyébként pedig óriási formatervezési munka van egy-egy ilyen modell elkészülte mögött. Továbbá üdvözölte, hogy a Művészeti Egyetem Formatervezési Tanszékének diákjai ezzel foglalkoznak, és bízik abban, hogy ez a képzés hosszú távon fennmarad Magyarországon, hiszen Magyarország nagyon sok formatervezőt adott a világnak, nagyon sok autógyártó használja a magyar agyat, a magyar kapacitást, a magyar kreativitást – mint mondta: „…ennek vagyunk itt most szem- és fültanúi”. Végezetül kiemelte, hogy a főváros útjain 30-40 éves járművek vannak, hozzátette: „Azon vagyunk, hogy ezeket a járműveket minél gyorsabban lecseréljük, és a mai kor követelményeinek megfelelő járművek váltsák fel ezeket az utcákon látható tömegközlekedési eszközöket.”
(Interjút készítek Bolla Tiborral, a BKV vezérigazgatójával. Fotó: Zmeskall Z. Tamás – ZETApress)
„Nem a 125 éves évforduló kapcsán kerültünk kapcsolatba a Művészeti Egyetemmel, korábban indult ez a kapcsolat, nagyon sok egyetemmel kapcsolatban vagyunk” – mondta el Balla Tibor, a BKV vezérigazgatója azon kérdésemre válaszolva, hogy hogyan került kapcsolatba a BKV a Művészeti Egyetem hallgatóival. Hozzátette: a jelenlegi anyagi helyzetük miatt csak szakmai tanácsokkal tudják segíteni a munkát, és örömét fejezte ki, hogy vannak ilyen egyetemi szakok. Mint mondta: „Szent meggyőződésünk, hogy Budapest járműállománya megújításra fog kerülni, ha nem is rövidtávon, de elengedhetetlen, hogy megújuljon. Látunk olyan prototípust itt a makettek között, amely alkalmas arra, hogy Budapest utcáin a jövőben fusson.” A vezérigazgató azt is fontosnak tartja, hogy figyelembe kell venni a BKV anyagi helyzetét, mint mondta, biztos benne, hogy ezek a járművek valamilyen gyártóval való kooperációban közlekedhetnek majd. Végül kiemelte, hogy céljuk, hogy a tömegközlekedést gyorsabbá, olcsóbbá tegyék az egyéni közlekedéshez képest., hogy ezzel is ösztönözzék az utazóközönséget az egyéni közlekedésről a tömegközlekedésre.
Koós Pál tanszékvezető, egyetemi docens elmondta, hogy a Formatervező Tanszék hallgatóinak a járműtervező szakirányon belül készült tervezési munkáit lehet látni, amely egy, a városi tömegközlekedéssel foglalkozó válogatás az elmúlt egy-két év munkáiból. Hozzátette: „Az elkövetkezendő 5-10 év, de vannak olyanok is, amelyek 20-30 évre előre tekintenek, és ezek nem csak formai megjelenések, hanem közlekedési koncepciók bemutatása, hogy hogyan gondolják diákjaink a jövő városi közlekedését.” A tanszékvezető emellett fontos kérdésnek nevezte a fenntarthatóságot, illetve felhívta a figyelmet arra, hogy 50 év múlva a Föld népességének jelentős része városlakó lesz. Fontos kérdés az is, hogy Budapest a jövőben hogyan alakul át, milyen lesz a viszonya az agglomerációval, és hogyan lehet majd több millió embert hatékonyan mozgatni – ennek megoldása pedig biztosan a tömegközlekedés, és nem a személyi közlekedés lesz.